Musím sa priznať, že pri písaní tohto článku, kedy má v mojej mysli prevahu modrá farba, mám chuť hodiť sa do vody (najlepšie mora či jazera). Určite má táto farba chladiaci efekt, ale ako u každej farby, nie všetky jej odtiene sú chladné.
Keď sme pri tých odtieňoch, ich názvy sú rôzne: kráľovská modrá, indigová, akvamarínová, tyrkysová, denimová, pacifická modrá, námornícka modrá atď. Každý jeden názov vo mne vyvoláva len pozitívne emócie.
Modrá je dobrá. Tento bývalý politický slogan celkom vystihuje podstatu tejto farby. „Dobrá“ je tak akurát, nedráždi, neprovokuje, je vhodná, pokojná, spoľahlivá a zdravo sebavedomá. Presne ako to, čo so sebou nesie modrá farba.
Typické vlastnosti, ktoré táto farba evokuje, sú spoľahlivosť a zodpovednosť. Práve kvôli nim sa najčastejšie používa v biznis prostredí a to najmä vo finančnej sfére, kde pomáha podporiť žiadúci konzervatívny dojem.
Keď sme pri biznise, tak modré steny v kanceláriách vraj pomáhajú k vyššej produktivite v práci.
Je to takisto farba sebaistoty, sily, autority aj intelektu. Práve preto sa tmavomodré sako odporúča napr. pre manažérov ako alternatíva k čiernemu saku. Podobne, tmavo modré šaty sú dobrou náhradou „malým čiernym šatám“ (LBD). Odkaz sily pri modrej nie je taký intenzívny či ultimátny ako pri čiernej.
Modrá v sebe nesie duchovný podtón a inšpiruje nás k vyšším ideálom.
Na dušu má pozitívny efekt, keď nás upokojuje a v tele spôsobí spomalenie metabolizmu. Vyberte si sami, či je to pozitívne alebo negatívne. Inak, nečudo, že s jedlom si modrú neradi spájame, pretože do modra sfarbené jedlo v nás vyvoláva dojem, že je pokazené či nakazené.
Pozor, žiarivé a dynamické odtiene modrej farby už so sebou pokoj typický pre modrú ako takú nenesú.
Hádajte, ktorú farbu má môj syn najradšej? Modrú. Viem, uhádli ste. Niet divu, veď je to všeobecne najobľúbenejšia farba. Ak ju použijete, na stenách, oblečení, dizajne predmetov, idete „na istotu“. U väčšiny ľudí zabodujete.
V anglicky hovoriacom svete sa nepopulárny pondelkový návrat do práce volá „Blue Monday“, čo znamená modrý pondelok. Modrá má teda aj negatívne spojenia, ako napr. chladná a nepriateľská. Podobne sa nazývajú prvé popôrodné dni, kedy niektoré ženy mávajú ľahkú formu depresie nazývanú „Blues“.
Ak má váš šatník podobnú diagnózu a trpí „šatníkovým blues“, môžete ho ľahko vyliečiť 🙂 Rýchla pomoc je prístupná.
Naučili sme sa teda, že modrá farba na seba nepriťahuje pozornosť a nevzbudzuje v nás žiadne silné emócie a zároveň je to všeobecne najobľúbenejšia farba. Ak si ju oblečiete, nič ňou nepokazíte, či si ju dáte v malom či väčšom množstve (ak jej odtieň nie je príliš dynamický a jasný). Ak však použijete klasiku a striedmosť v doplnkoch a strihu odevu, môžete pôsobiť konzervatívne.
Modrú farbu je veľmi vhodné používať v základných kúskoch šatníka (veciach, ktoré najčastejšie nosíte a viete ich najviac kombinovať s inými vecami), keďže je to svojím spôsobom jedna z neutrálnych farieb. Najľahšie je pochopiť to na príklade džínsov. Skombinujete ich s čímkoľvek.
Modrá je zjavne obľúbená farba, keďže viaceré módne značky ju využili vo svojich názvoch. Napr. belgická značka „Blue Fashion“, značka pre plážové oblečenie „bluefashionbeach“, či britská stránka „bluewomensclothing“. Táto je určená pre progresívne a dobrodružné ženy. Ponúka zaujímavé oblečenie, ktoré nenájdete v reťazcoch. Mňa špeciálne zaujali peknými ženskými topánkami na nízkych podpätkoch (hurá), no siluety ich oblečenia sú skôr „vrecoidné“, čo ma zasa až tak neteší.
Prajem vám toto leto veľa modrej oblohy a vody 🙂